BR
|
 |
« Odgovor #11 poslato: Новембар 12, 2008, 11:51:19 » |
|
Uljenje kundaka ima nekoliko delova, pri cemu je svaki korak bitan za odredjeni cilj..
Pre svega nisam pristalica koriscenja lanenog ulja, ono izgleda dobro samo kratko vreme, a posle toga laneno ulje sivi i potpuno gubi definiciju dubine i lepote drveta. Uz to se susi jako polako, bolje reci nikako. Naravno mislim na kuvano laneno ulje, tj firnajz, sirovo laneno ulje se nikada ne susi, i jako privlaci prasinu.
Probao sam gomilu ulja, na zalost najbolja ne mogu da se nadju kod nas. Balistolovi Shaftoli koji mogu da se nadju kod nas su samo bleda zamena. Jedino sirovo ulje koje dobro radi je Tung ulje, koje moze da se nabavi u Nemackoj, ali opet kod nas nazalost ne.
Kod bilo kog ulja je jako bitno vreme, tj, ne zuriti sa koriscenjem, barem nedelju dve iza zadnjeg sloja kod kvalitetnih ulja..
Dobra ulja:
Broj jedan, bez premca i bilo cega blizu CCL traditional English gunstock finish.. Uz to je i najskuplje, komplet za jedan kundak je nekih 40 eura. Ulje je dvokomponentno i susui se relativno brzo. O kvalitetu najbolje govori to da je kvalitet jednak onome sto koristi H&H. Sa njim moze da se istera i visok sjaj, a i mat povrsina, kako se kome svidja.
Broj dva, Birchwood Casey gunstock oil. Bazirano na Tung ulju, susi se brzo, ali i zelira u bocici koja je otvorena.. Cena mu je oko 30 eura za flasicu koja potraje za dva- tri kundaka.. Za pun kvalitet zahteva koriscenje najfinije celicne vune.
Broj tri jednostavno ne postoji, ova dva su daleko iznad bilo cega ostalog.
Kvalitetno finisiranje zahteva prvenstveno perfektnu pripremu. Svaka skoro neprimetna greskica u pripremi se debelo vidi kasnije kada je kundak zavrsen, a tada ju je nemoguce otkloniti.
Pre svega kundak zahteva savrseno smirglanje.. Finoca poslednje gradacije smirgle zavisi od onoga sto zelim da postignem, i vrste drveta. na pojedinim, tvrdim vrstama drveta (ne na kundaku, vec na drskama od nozeva,) na kojima zelim visok sjaj koristim i polir pastu) Za mat, i polusjajni finis kidem do smirgle 1000, za visoki sjaj do 1500, pa i vise ako drvo nije orah..
Kod smirglanja cilj je skinuti svaki trag prethodne smirgle, kao i sve ogrebotinice.. Obicno su gradacije smirgle 240-320-400-500-600-800-1000 sa 1500 ako je potrebno..
Oko dizanja vlakana se pravi velika fama, tipa kvasenje kundaka pa smirglanje i ponavljanje 30-4 puta, ali se pokazalo da je ovo potpuno nepotrebno..
Uljenje se svodi na nekoliko faza.. Prvo je upijanje ulja sto dublje u drvo, zatim popinjavanje pora na drvetu, i na kraju stvaranje povrsinskiopg sloja.
Procedura je otprilike ovakva.. Smirglanje sa zavrsnom granulacijom, pa bajcovanje ako je potrebno.. Licno volim tamne kundake, i skoro uvek koristim bajc, osim na zaista vrhunskom drvetu, a takvog je kod nas jako malo. Posle smirglanja ide bajcovanje, razredjenim bajcom u nekoliko ruku, uz susenje prethodnog sloja, i ponekad smirglanjem vec koriscenim papirom radi skalnjanja vlakana koja se dignu. Kada postignem nijansu koja mi odgovara, a koja ce postati svetlija tokom uljenja, prelazim na ulje. Ovde se stavlja onoliko ulja koliko drvo upija, sa ponavljanjem uljenja cim je drvo upilo prethodni sloj.. Posle 2-3 sata uljena, ide pauza, pa opet ponavljanje sutradan ako drvo upija.. CCL se ne susi nanosenjem ulja, tako da moze da upija i 5-6 dana, druga ulja vec pocinju da formiraju ostatke na povrsini. Cim se ovo desi treba prekinuti sa uljenjem, i pustiti da drvo odstoji nekoliko dana. Kod CCL-a posle ovoga pocinje mazanje nekoliko dana sa otvrdnjivacem, posto se radi o dvokomponentnom ulju. CCL ne ostavlja ostatke na povrsini pre otvrdnjivaca, tek sledeci slojevi za popunjavanje pora prave probleme.
Korak br 2 je popunjavanje pora.. Ovde je bitna celicna vuna.. Prvo se laganim pritiskom predje povrsina drveta najfinijom celicnom vunom, da se skinu ostaci ulja. pa se nanese nekoliko kapi ulja na povrsinu, razmaze i ostavi da upija.. posle 5 minuta do sata, u zavisnosti od ulja, ono sto je ostalo se obrise krpicom, ako ga ima previse, ili razmaze dlanom i utrlja uz zagrevanje trenjem.. Ostavi se minimum 24 sata, pa se ponovo predje celicnom vunom, i ponovi se postupak.. Sve do trenuka kada povrsina prestane da prioma ulje, tj ulje se ne upija u toko 10-15 minyta, vec ostaje na povrsini..
Sledeci korak je gradjenje povrsinskog sloja, za koji je jako bitno da u prostoru u kome se susi kundak nema prasine. Obicno koristim kartonsku kutiju, u koju smestim kundak dok se susi..
Sledeci slojevi su jako tanki, samo se ovlazi povrsina drveta uljem, i ostavi da se susi.. vec 2-3 sloja mogu da naprava sasvim Ok mat zastitu, vise njih podize sjaj.. Za puni sjaj, potrebno je nekad i 15-20 slojeva, ali ih je pravo zadovoljstvo praviti..
Sve brze metode, tipa vruce laneno ulje na kraju zavrsavaju u najmanju ruku groznim finisem, slicnim onom na zastavi, ili na ruskim lovackim puskama..
|